Life Journey of a Girl
Miss Owner

Point Your Cursor at The Picture Please :)



Posts Farah's Darling(s)

Stuff(s)

Welcome! Everything I wrote here is an expression of what my heart feels. Do forgive me if I ever offended anyone in any kind of way. Good day! :)


Footprints here!






b'sederhana itu lebih baek~

(bismillahirrahmanirrahim)

ehemm. tittle cam ngancam je kan. haha, takdela ngancam sangat kot. just untuk renungan kita bersama :) bila orang tegur, if untuk kebaikan and teguran tu plak teguran membina, tak salah untuk kita terima kan? kadang kadang kita tak perasan salah silap pd diri sendiri, jd tak salah kalau kita buka hati untuk dengar pendapat orang. btol tak?

pasal b'sederhana niy plak. hari tu terbaca satu artikel dekat iluvislam.com. then hari niy terpanggil plak untuk ulas ape yang artikel tu tulis. maybe laen orang laen fahaman t'hadap artikel ni. tp aku bleh relate simplicity dengan artikel ni. Islam sendiri ajar kita untuk b'sederhana kan. ingat lagi ustaz pesan dulu, kalau kita ada ilmu, and kita sebarkan ilmu dengan niat kerana Allah, insyaAllah ilmu tu berkat. hidup kita pn lebih berkat. hihi, imbau nostalgia la plak kan. sorry. anyway, tajuk artikel tu, 10 Things Allah Won't Ask!

Allah won't ask what kind of car you drove, He'll ask how many people you drove who didn't have transportation.
kereta jenama apa, company mana buat, design macam mana, warna metallic ke tak. sume tu takkan ditanya nanti. tak penting dan tak diambil kira pn sume tu kat akhirat nt. berapa kali je kita ketepikan kemewahan untuk tolong orang orang yang memerlukan? *cik fara cakap camni, cik fara ada tumpangkan orang ke dalam kete cik fara tu?* setakat masuk MUCH niy, ada la jugak peristiwa peristiwa yang boleh dikaitkan dengan apa yg t'tulis kat atas. tp tak tahu la, serah je pd Allah, Dia lebih tahu kan.

Allah won't ask the square feet of your house, He'll ask how many people you welcomed into your home.
rumah kalau besar and seindah istana sekalipun, kalau kehadiran tetamu tak dialu-alukan, macam takde function jugak la kot. kita sendiri belajar kan adab adab menyambut tetamu mase sekolah? ilmu kalau tak dipraktikkan, lame lame akan hilang macam tu je. perbuatan and sume tindak tanduk kita akan reflect kpd agama kita kan? :)

Allah won't ask about the clothes you had in your closet, He'll ask how many you helped to clothe. 
sedang saudara saudara kita kat negara laen tengah berperang m'perjuangkan Islam, mempertahankan Islam, kita plak sibuk b'perang beli baju. kejar diskaun and offer kat kedai kedai b'jenama. beli sampai melebihi keperluan and lebih mementingkan kehendak. aduh, bila kita nak buka mata? *mengingati diri sendiri juga*

Allah won't ask what your highest salary was, He'll ask if you compromised your character to obtained it. 
macam yang aku cakap tadi. kereta, pangkat ke harta ke, whatever sekalipun, takde nilai di sisi Allah, melainkan apa yg kita buat dengan apa yg kita ada tu. kalau la gaji setinggi bukit sekalipun, *contoh laa* tapi kalau nak derma sekupang pun susah and berkira semacam, susah la. jangan ingat kita akan selalu ada kat atas. satu hari nt, mungkin kita jugak yg memerlukan sekupang tu dr orang laen.

Allah won't ask what your job title was, He'll ask if you performed your job to the best of your ability.
 keje? pangkat? yes. memang penting sekarang. zaman da berubah, kita tak boleh duduk di takuk lama lg kan? sume berlumba untuk keje sebab keje menentukan taraf kita dalam society sekarang. tengok jela. masyarakat kita kan memang pro bab bab label orang ni. tengok keje apa je da teros dapat label. *maaf kalau t'kasar* tp kalau setakat pangkat yang dikejar. aisehh. ntahla. kejar la, takpe. asalkan hasil keje and cara kita berbakti dengan keje kita tu kena pd tempat.
and yang selebihnya, rasenye tak perlu kot aku nak elaborate panjang panjang. sebab sejak kecik lg kita dah didedahkan dengan benda benda ni kan. sama ada amalkan atau tak, tu je yg membezakan kita. sorry kalau ada sebarang kekurangan, kekasaran bahasa atau terover. takde niat pn. err, td aku cakap ada 10 benda yang takkan ditanya kan? point yg selebihnya ada kat bawah ni. :)

Allah won't ask how many friends you had, He'll ask how many people to whom you were a friend to them.

Allah won't ask in what neighborhood you lived, He'll ask how you treated your neighbors.

Allah won't ask about the color of your skin, He'll ask about the content of your character.

Allah won't ask why it took you so long to seek salvation, He'll lovingly take you to your mansion in heaven,and not to the gates of Hell.

Allah won't ask how many people read this, He'll ask if you were ashamed to get more Islamic knowledge and share them with your friends.

p/s : kalau nak baca artikel original, KLIK SINI