Life Journey of a Girl
Miss Owner

Point Your Cursor at The Picture Please :)



Posts Farah's Darling(s)

Stuff(s)

Welcome! Everything I wrote here is an expression of what my heart feels. Do forgive me if I ever offended anyone in any kind of way. Good day! :)


Footprints here!






Allah takkan ubah nasib kita selagi kita tak berubah.

(bismillahirrahmanirrahim)


selamat pagi! hehe, hai hai korang! assalamualaikum. :) sorry sesangat, sejak akhir akhir ni aku memang liat nak update blog. bukan apa, banyak benda kot nak buattt. minggu depan ada test chemistry, test health education, role play- yang sekali pn tak pernah practice lagi >.< its going to be hectic! hee~




anyway, that's not the point. aku nak cakap sal benda laen actually. pagi tadi masa nga masak, aku tanya umi something,
aku : umi umi, ermmm (ragu ragu nak tanya sebab macam tak patut je aku tanya soalan ni, usia baru setahun jagung. kikiki.)


umi : nape?


aku : errrrrrrrr, kalau tak pandai masak ke apa, nanti husband tak lekat ea. kalau tak pandai masak nanti dye kawin laen ea? (aku plak yang rasa soalan aku pelik. =.= )


umi : pandai masak ke, cantik ke, perfect ke, kalau dah dye ada niat nak cari laen, cari jugak.


aku : ...........................


umi : sebab tu kalau nak cari husband, kena cari yang beriman. baru ada rasa takot nak kahwin laen, takot tak tertanggung dosa isteri. mana yang tak pakai tudung lagi, tak jaga aurat betul betul, dosa anak perempuan lagi.


heee~ aku diam jap. betul gak la cakap umi tu. tapi nak wat camne. ada lagi ke lelaki camtu skang. kebanyakan yang aku tengok, orang melayu ni, pantang ada duet lebih sikit, kaya, fikir nak kahwin laen. sedangkan kaum laen, berlumba lumba beli tanah, emas. buat simpanan. huhu. bukan nak kondem kaum sendiri. tapi tu la hakikat dunia hari ni kan?


and pada anak anak perempuan pn, kita kata kita sayang ayah kita. tp kita lebih banyak menyumbang dosa pada beliau kan. kita tak sedar, kadang kadang benda yang kita anggap paling remeh tu la yang buat ayah kita dapat dosa sekali. yang mana keluar tak pakai tudung, yang mana pakai tudung kain terbelah sana sini, yang pakai tudung baju ketat, pakai tudung baju lengan pendek.


aku tak tunding jari kat mana mana pihak, sebab benda ni dah jadi macam normal kn dalam masyarakat kita. tp tu la, kesian je kat kaum kaum yang bergelar bapa. kadang kadang nak tegur, tp tak reti, takot anak terasa. kita pn dah besar, pandai pandai la kita fikir apa yang elok and tak elok kan. and untuk berubah bukan terus pap! sekelip mata je boleh berubah. perubahan makan masa, lagi lagi kalau tu dah memang habit kita. tp cuba la, niat kita tu penting.


Allah telah berfirman di dalam Al-Quran : "sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka..." (Ar-Ra'd:11)

p/s : bukan entry bajet baek, just nak mengingatkan antara satu sama laen, and at the same time, muhasabah diri aku gak.