Life Journey of a Girl
Miss Owner

Point Your Cursor at The Picture Please :)



Posts Farah's Darling(s)

Stuff(s)

Welcome! Everything I wrote here is an expression of what my heart feels. Do forgive me if I ever offended anyone in any kind of way. Good day! :)


Footprints here!






kem #3 | kedudukan saf lelaki dan wanita dalam solat :)

(bismillahirrahmanirrahim)


assalamualaikum :) hee~ nak share lagi apa yang aku dapat kat kem hari tu. maybe ada yang da tahu, and maybe ada yang tak. bagi aku plak, memang ni ilmu baru sebab selama ni aku anggap kedudukan lelaki and perempuan pahala dia sama jep. sebenarnya tak, ce baca hadis kat bawah ni :)


"sebaik-baik saf bagi lelaki adalah yang paling hadapan dan seburuk-buruknya adalah yang paling belakang. sebaik-baik saf wanita adalah yang paling belakang dan seburuk-buruknya adalah yang paling hadapan" [HR Muslim, no 440]
aku agak terkejut jugak masa dapat tahu ni, sebab aku lagi prefer duduk saf depan. aku ingatkan, macam lelaki, pahala wanita yang solat di saf pertama lagi tinggi. tapi tu bukan main reason la, ada lagi sebab lain- after siap solat jemaah, sementara tunggu masuk solat isyak, kan biasanya ada ceramah. bila kita tengok orang yang nak sampaikan ilmu kepada kita, ilmu tu akan lebih cepat masuk- ni pn salah satu sebab aku duduk saf depan.


anyway, ustaz kat kem tu cakap, wanita yang duduk di saf belakang lagi tinggi ganjarannya sebab, terlindung dari pandangan dan terpelihara. yela, makin belakang, makin susah la nak nampak muka kan. benda ni penting, lagi lagi bila kita terpaksa solat berjemaah tanpa penghadang antara jemaah lelaki and jemaah perempuan. huhu, dalam solat pn Allah memuliakan mereka yang menjaga diri mereka kan? berharganya kita sebagai wanita :')
erm, tapi jangan la lepas baca ni terus tak nak duduk saf pertama kan. tak elok la plak macam tu, tanpa saf pertama, takkan ada saf kedua dan seterusnya kan. lagipn, baca ni :)


dari Anas r.a, Rasulullah SAW bersabda :
sempurnakanlah saf pertama, kemudian saf berikutnya. jika kurang (saf pertama tidak mencukupi), maka hendaklah ia mengambil saf yang belakang." [HR an-Nasa'i, 2/93]
hee~ aku rasa tu jela kot untuk hari ni. selamat beramal! :)