Life Journey of a Girl
Miss Owner

Point Your Cursor at The Picture Please :)



Posts Farah's Darling(s)

Stuff(s)

Welcome! Everything I wrote here is an expression of what my heart feels. Do forgive me if I ever offended anyone in any kind of way. Good day! :)


Footprints here!






UTM Skudai, Mahligai Impian.

(bismillahirrahmanirrahim)

assalam semua. hee. trying to fight with my emotions here. walaupun sedih nak berlagak bahagia. ecehh. puihh. cengeng sangat farah diyana ni.

sejak give up dunia perubatan ni, i didn't do anything much, just helping out around the house, doing chores, jadi driver part time for siblings, ulang alik jenguk kedai sukan ayah, ulang alik pergi bank and bla bla bla. and i actually learned a lot about living skills. ;)

recently, umi was invited to attend a talk, dekat UTM Skudai. but she couldn't go, because her health condition is not so good lately. she asked me to take her place. the main topic was, "Mahligai Impian".

nak cakap terkejut, memang quite terkejut lah jugak bila dengar title tu. hee, macam untuk orang yang dah kahwin and bakal berkahwin je. masa tu, memang terdetik jugak, "uishh, umi nak prepare me for alam perkahwinan ke ni?" haha, just another one of my silly thought.

anyway, today nak share serba sedikit maklumat and mutiara kata yang sempat grab masa dekat sana :)


"Kita tidak akan bahagia, selagi orang di sisi kita tidak bahagia. Untuk kita bahagia, carilah orang yang paling hampir dengan kita (keluarga dan rakan bagi yang belum berkahwin) dan bahagiakanlah mereka."
"Sesungguhnya bahagia itu bukan 'benda' yang akan berkurang apabila diberikan, tetapi ia umpama cahaya yang semakin 'diberikan', akan bertambah terangnya. (Dengan menyalakan lilin orang lain, lilin kita tidak akan padam...tetapi kita akan dapat lebih banyak cahaya)"
"Berumahtangga dan berkeluarga adalah sebahagian dari tuntutan Deen yang terdapat di dalam Islam- panduan, peraturan dan bimbingan serta tanggungjawab serta hak (suami, isteri dan anak) supaya rumahtangga dapat melahirkan generasi yang mampu memikul taklif Rabbaniy"
"Daripada pandangan mata hati itu lahirlah sikap dan tindakan. Love is verb- cinta itu tindakan."
"Dasar ikatan yang paling kuat untuk mengukuhkan cinta dan kasih antara suami isteri adalah iman dan taqwa."

at one of the lecture halls in UTM ; where the talk takes place :)

hee. kalau boleh memang nak taip semua. banyak sangat knowledge yang worth sharing. tak kisah la if benda ni berkait dengan alam rumahtangga pun, sebab sooner or later, kita semua akan tempuh jugak kan. in shaa Allah akan selitkan sebanyak mungkin dalam entry yang akan datang. for now, cukuplah kot yang kat atas tu sebabgai muqaddimah. hehe. semoga semua yang membaca dapat manfaat, assalam :D